„Czar Wiednia”

Dnia  24 maja b.r. o godzinie 6.00 uczniowie Gimnazjum nr 2 w Godziszce wraz z 3 reprezentantami klasy 6 SP im. Jana Brzechwy wybrali się na trzydniową wycieczkę do Wiednia.

Ołomuniec w drodze do Wiednia

Pierwszym miejscem zwiedzania był Ołomuniec, czyli historyczna stolica Moraw. Następnie udaliśmy się autokarem na Morawski Kras, gdzie oglądaliśmy Przepaść Macochy. Najpierw z góry, a następnie z dołu w Jaskini Punkievni, czyli jaskini krasowej o długości trasy 1400m. Część trasy pokonaliśmy łodziami, płynąc podziemną rzeką. Następnie udaliśmy się na obiadokolację i nocleg do hotelu w miejscowości położonej na graficy Czech i Austrii – Vranovská Ves. Drugiego dnia po śniadaniu udaliśmy się autokarem do Wiednia, gdzie zwiedzaliśmy  Stare Miasto wraz z Akademią Nauk i Katedrą św. Stefana, która góruje nad miastem i od lat stanowi jego symbol. Następnie zwiedzaliśmy Hofburg – olbrzymi pałac cesarski, gdzie na wieki przetrwała austriacka kultura i  dziedzictwo narodowe. Habsburgowie rezydowali tu przez ponad sześć wieków. Zwiedzaliśmy też skarbiec cesarski – mieszczący się w najstarszej części Hofburga, jeden z najważniejszych skarbców na świecie, z niezwykłymi bogactwami Habsburgów. Kolejnym punktem zwiedzania była Opera Wiedeńska – gmach w stylu neorenesansowym, gdzie podziwialiśmy piękną salę koncertową wraz z ogromnym zabytkowym żyrandolem. Kolejnym punktem naszej wycieczki był ratusz – okazały budynek w stylu neogotyckim. Podziwialiśmy jego architekturę, strzeliste wieże oraz zdobienia. W ostatni dzień  zwiedzaliśmy pałac Schonbrunn, który został zbudowany jako letnia siedziba licznych rodzin rządzących. Było to miejsce, gdzie Mozart komponował swoje dzieła. Mieszkał tam swego czasu Napoleon, a Kennedy i Kruschev podpisali traktat pokojowy. Od 1996 roku pałac jest wpisany na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Za budynkiem na szczycie wzgórza znajduje się Glorieta, skąd można podziwiać spektakularną panoramę Wiednia. Ostatnim już punktem naszej wycieczki był przejazd przez Grinzing na Kahlenberg – wzgórze pod Wiedniem, z którego w 1683 roku Jan III Sobieski dowodził zwycięską bitwą o Wiedeń z Turkami. Podziwialiśmy z niego panoramę Wiednia i zwiedzaliśmy kościół św. Józefa z kaplicą Jana III Sobieskiego.

Wiedeń

Zmęczeni, ale pełni wrażeń i bardzo szczęśliwi, że udało nam się tyle zobaczyć udaliśmy się w drogę powrotną do Polski. Wciąż pozostajemy pod urokiem Wiednia…